Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Menü - Listák-Tervek-Segéd programok - Ügyfél forgalmi statisztika
Ügyfélre vagy ügyfélcsoportra készíthetünk kimutatást forgalom alapján. Szűrés után az ügyfelet kiválasztva nézhető meg a grafikon. (Szűrési feltétel hiányában minden ügyfelet listáz)
Menü - Listák-Tervek-Segéd programok - Cikk forgalmi statisztika
Cikkre vagy cikkcsoportra készíthetünk kimutatást forgalom alapján. Szűrés után a cikket kiválasztva grafikusan megtekinthetjük a forgalmát hónapokra lebontva.
Listákat, statisztikákat kérhetünk le a rendszerből. A listák fa struktúrában kategorizálva vannak ezzel könnyítve a keresést.
Lista nyomtatása
Keressük meg a nyomtatni/lekérni kívánt listát.
Nyomjuk meg az "F3 - nyomtat" gombot, ennek hatására az adott listára specifikus szűrő ugrik fel.
Állítsuk be a szűrőt a megjeleníteni kívánt tartalomnak megfelelően.
A szűrőn található "F3 - nyomtat" gombbal nézhetjük meg a lista nyomtatási képét.
A nyomtatási kép menüsorán található "Nyomtatás" gombbal nyomtathatjuk ki listát.Listáknál a dátum mező követi a kiválasztott évet.
Főbb menüpontok
1. Törzslisták
2. Cikk, árlisták, mozgások, készletek
3. Ügyfél
4. Bizonylat
5. Bank / Pénztár / Tartozások
6. Számvitel
Tárgyi eszközök
Mini gyártás
Termelésirányítás
Ügyfélszolgálat, project
Grafikus kimutatások
Hibalisták
Rendszer jogosultságok
Testreszabott egyedi listák
Cikk, árlisták, mozgások, készletek
2.1
2.2
2.3
2.3.11 Cikkek ügyfelenkénti értékesítései
Meghatározható cikkszám intervallumra mutatja meg az egyes ügyfelek felé történő értékesítéseket a számlázható szállítók alapján. A lista rendezettsége cikkszám növekvő, cikkszámokon belül ügyfél értékesítési összeg csökkenő. A lista tartalmazza az értékesítések értékbeli, mennyiségi adatait és az értékesítési alkalmak számát ügyfelenként. Abban az esetben, ha részletes kimutatást választunk, akkor a bizonylat tételsorai is kinyomtatásra kerülnek.
2.4 Készlet listák
- 2.4.11 Készletmozgások
4.4.6 Fuvarozás ütemezése (Jogosultság beállítás szükséges)
Bank / Pénztár / Tartozások
Listák statisztikák - 5.3.x Pénzügyi folyószámla kimutatások módosításra kerültek (egységesítés, gyorsítás) - 5.3.1, 5.3.3, 5.3.8 listák kibővültek Devizanem, Fizetési mód, Egyedi ügyfelek felsorolási lehetőségével
- Új lista 5.3.9 Korosító lista csak vevő, szállító formában
- 5.3.7 Várható bevétel / kiadás lista különválasztható Bevételre, Kiadásra
Listák statisztikák – 5.3.6 Vevői egyenlegközlő levél: Folyószámla egyeztető levél kibővült bizonylat dátum lekérési lehetőséggel
Listák statisztikák - 5.4.1 (5.4.2) Felszólító levél létrehozása, nyomtatása módosult Belépéskor alapértelmezésben az alábbi képernyőt látjuk:
SZŰRÉS ÉRTELMEZÉSE
Késett napok száma >= : A megadott napok számánál több napja késett számlák (alapértelmezett 7 nap) Késett napok száma <= : A megadott napok számánál kevesebb napja késett számlák (alapértelmezett 365 nap)
Nincs küldésre beállítva : Azokat a számlákat mutatja, ami késettek és még nem jelöltük küldésre
Küldésre beállítva : Azokat a számlákat mutatja, ami késettek és még már kijelöltük küldésre
Minden : Minden számla, ami késett
Felszólítás száma : n. számú felszólításokat mutatja ( -1 = minden)
Ügyfél : Kiválasztott ügyfélre szűr
Ügyfél kategória : Kiválasztott ügyfél kategóriára szűr
Költséghely : A megadott költséghelyen kiállított számlákat hozza
Deviza : A kiválasztott devizanemre szűr
KIFIZETETLEN SZÁMLÁK LISTA ÉRTELMEZÉSE
Pipa: : Sor kijelölés (Space, Ctrl+A) feldolgozásra
Küldésre kijelölve : Küldésre (nyomtatásra) kijelölt tételek
Elküldve : Elküldött (lezárt, nyomtatott) állapotú tételek
Felszólítás dátuma : Utolsó küldés dátuma
Felszólítás száma : A megadott számlát, hány alkalommal küldtük ki, felszólító levélben
Ügyfél, számlaszám … : Értelemszerűen
LEVÉL TARTALOM ÉRTELMEZÉSE
Bevezető szöveg : Nyomtatásban használatos megszólító szöveg (szöveggyűjtemény)
Lezáró szöveg : Nyomtatásban használatos lezáró szöveg (szöveggyűjtemény)
Deviza : Nyomtatásban és képernyőn deviza szűrés
GOMBOK ÉRTELMEZÉSE BALRÓL JOBBRA
Zöld pipa : Kijelölt tételek (space) áthelyezése küldendő állapotba
Nyomtató : A kijelölt tételek nyomtatásban való megtekintése
Nyomtató zöld pipával : A kijelölt tételek nyomtatásban való megtekintése, és egyben lezárása (elküldött állapotra vált)
Zöld pipa áthúzva : Küldendő állapotból visszavonás (még el nem küldöttek)
Lakat lezárva : Lezárja a küldendő állapotban lévő számlákat, és a felszólítások száma nő
Levél : Automatikus küldés emailben (opciós funkció)
Excel : Képernyőre lekért lista áthelyezése excel formátumba
Nagyító : Képernyő frissítés
Vissza nyíl : Kilépés
FELSZÓLÍTÓ LEVÉL ELKÉSZÍTÉSÉNEK MENETE
1. Szűrők beállításával gyűjtsük le a függő számlákat
2. Jelöljük ki a küldendő számlákat (Space)
3. Nyomjuk meg a Zöld pipa gombot, minek hatására küldendő állapotba kerül a számla
4. Nézzük meg nyomtatásban (képernyőn és/vagy kinyomtatva)
5. Zárjuk le küldést (Lakat) aminek hatására a státusz elküldendőről elküldött állapotra vált, és a felszólítások száma nő
MEGJEGYZÉS
A felszólító leveleket (nyomtatásban) rendszer csoportosítja
Ügyfél
Felszólítás száma
Devizanem
szerint, azaz ügyfelenként egy levélre kerülnek rá, az azonos devizanemű és felszólítás számú, kifizetetlen számlák. A lezárással csak a küldésre kijelölt tételek felszólítás számát lépteti, zárás után újból kijelölhetjük küldésre.
Számvitel
Főkönyvi kivonat
A főkönyvi kivonatot nem csak egy évre, hanem több évre (törtévre) is lekérhetjük. A költséghely /költségviselő /Munkaszámok megadása lehetséges, de nem szükségszerű, egyfajta szűkítési lehetőséget adnak. A megnevezés I-III, azt jelenti, hogy ha a főkönyvi számlákhoz hozzárendeltünk idegen nyelvű megnevezéseket is, akkor ezeken is le tudunk kérni főkönyvi kivonatot, így pld. A külföldi tulajdonosnak nem kell lefordítanunk külön a főkönyvi kivonatokat. Lekérhető csak az összesítő oldal.
6.1.5 Főkönyvi kivonat költséghelyenkénti csoportosításban
Csoportos főköynvi kivonat
A csoportos lekérdezésekre akkor lehet szükség, ha valaki használja a költségcsoportosítások közül valamelyiket. A szűrési szempontok elsődlegességét a csoportosításnál lehet megtenni a szempont kijelölésével (space, vagy egér segítségével).
Főkönyvi analitika
- 6.2.1 Főkönyvi analitikára rákerült mindhárom dátum ( T.dátum, Áfa dátum, Biz. dátum )
Csoportos fökönyvi analitika
A csoportos lekérdezésekre akkor lehet szükség, ha valaki használja a költségcsoportosítások közül valamelyiket. A szűrési szempontok elsődlegességét a csoportosításnál lehet megtenni a szempont kijelölésével (space, vagy egér segítségével).
Könyvelési naplók
-
ÁFA analitika / ÁFA kimutatás
Listák, tervek, segédprogramok (4.1) menüpont alatt, 6.4.1 ÁFA analitika új megjelenési forma
Képernyőre is kérhetjük, az összesítőt és a részletes áfa listát, a megszokott szűrésekkel
A képernyőre kért listából közvetlenül tudjuk a bizonylatot javítani ( könyvelők )
Erről a felületről tudjuk az ÁNYK bevallásokat beadni
Innen érhető el az EU60-as nyomtatás, illetve a bevallás is
Közös nyomtatási forma az EUR-ban könyvelők részére ( eddig külön menüpontban lehetett amit megszüntettünk )
Paraméterek : - Bevallási időszak = Lekérdezés időszaka áfa dátum tól-ig
Export NAV ÁNYK paraméterek = ABEV hez export beállítsok o Abev XML helye - ahová a rendszer exportálja a bevallás XML-t o Külső azonosító - könyvelő irodáknál ahol nem az MRC-s iktató számot kell ráírni o ÁNYK Áfa bavallás - Normál áfa bevallás o ÁNYK EU60 - EU 60 áfa bevallás
Nyomtatási formák = Amennyiben nyomtatjuk a nyomtatandó típust tudjuk kiválasztani
Megjelenítési beállítások = Mind képernyőre, mind nyomtatásra vonatkozó beállítások o Összesítő lap - Csak összesítőt jeleníti meg o Részletes lista - Csak a részletezést jeleníti meg
Vevő o Szállító - Részlezetés szűrése, csoportosítása o Dátum eltérés
Munkaszámra csoportosít o Cikkszámra bontás
Szűrés = Az itt beállított paraméterek szűkítik a bevallás tartalmát
Rendezettség = Nyomtatásra vonatkozik - Fordított adózás paraméterek = Nyomtatásra vonatkozik
Nyomógombok balról jobbra : - Nyomtatás - Exportálás NAV ÁNYK - Bizonylat megtekintés - Frissítés - Kilépés
Az Áfa kimutatást bármilyen időintervallumra le lehet kérdezni, lehetőség van rá, hogy előző éveket is megadjunk, vagy törtévre kérdezzünk le.
Az áfa tv. Szerint a fizetetlen számlák lekérdezhetők az áfa bevallás határnapjáig.
A költséghelyek és munkaszámok megadása, csak lehetőség de nem kötelező.
A bizonylati rendünknek, illetve saját elvárásainknak megfelelően az áfa lista lekérhető dátum, vagy Napló sorszám szerinti rendezettségben.
A formátum megadása a következőket jelenti:
Áfa EU60 bevallást összesítve is le lehet kérni
Ügyfél folyószámla
Ügyfél Folyószámlát kérhetünk egy ügyfélre, vagy ügyféltől… ügyfélig. Amennyiben teljes körű ügyfélfolyószámlát kérünk, akkor az ügyfél kiválasztásánál figyelnünk kell arra, hogy mindig a rendszer által adott technikai sorszám álljon elől és így kell kijelölnünk az adott ügyfelet, azaz 1-100-ig kérünk ügyfél folyószámla listát.
A költséghely, Munkaszám, és Költségviselő megadása lehetséges, de nem szükségszerű.
A főkönyvi szám megadása azok közül a főkönyvi számlák közül lehetséges, amelyekhez a Törzskarbantartás /Számvitel /Számlatükör menüpontban megadtuk, hogy kiegyenlítést igényelnek.
A kezdő év megadása tetszőleges, általában azt az évet célszerű megadni, amikortól kezdve könyvelünk a rendszerrel, vagy amikortól tudjuk, hogy van kiegyenlítetlen számláink.
A végző dátum a fizetési határnap megadását jelenti, tehát ameddig meg szeretnénk nézni, hogy mit kell kiegyenlíteni.
Ha teljes folyószámlát kérünk, akkor azt jelenti, hogy minden az adott ügyfélre vonatkozó számlát szeretnénk látni.
Ha függő folyószámlát kérünk, akkor az azt jelenti, hogy csak a kifizetetlen, vagy még össze nem pontozott számlákat szeretnénk látni.
Ha a kipontozott tételek „ki van pipálva”, akkor az azt jelenti, hogy a listákat úgy hozza le az
Rendszer, hogy az un. Összepontozott tételek mindig egymás után jelennek meg.
A korosító lista a kintlévőségeinket és kötelezettségeinket hozza le lejárati intervallumok szerint:
Határidőn belüli kötelezettség/követelés, – 1-30 napon belüli, -30-60 napon belüli… stb.
A korosító lista ugyancsak lekérhető ügyfelenként részletesen is.
Jogosultság független lista használat:
A felhasználók jogos igénye, hogy hozzáférési jogosultság függetlenül is elérjenek bizonyos alap törzseket (pl. listák, raktárak, költséghelyek, gépek, bizonylattípusok, tárgyi eszközök), láthassák azok főbb adatait, mert csak úgy tudnak dönteni, hogy ahhoz kapcsolódó hozzáférésre szükségük van-e vagy sem.
Tudjuk, hogy ilyen általános megtekintő listákat épp a jogosultság beállítás miatt nem célszerű a munkavégzési felületekre tenni, de így is több lehetőség van, ahol kialakíthatok:
4.1 Listák-statisztikák menüpont
1. Törzslisták
16. Testreszabott egyedi listák almenü,
4.3 Felhasználói kimutatások menüpont
5. Információs pult menüpont Egyedi kimutatások
Bizonylat böngésző menüpontok böngészési oldalain sem kellene jogosultsággal korlátozni, hogy mi megtekinthető.
Feltétel: Szerepkörben állítható, hogy mely típusú adatlekérdezések szűrői működjenek teljeskörűen:
Listák „link” hivatkozással
Egyes listákból a nyomtatási kép megjelenése után további lista hívható meg. Ekkor a kulcsmező (pl. főkönyvi szám, cikkszám, ügyfélkód) kék aláhúzott mezőként jelenik meg. Erre kattintva egy részletező lista hívódik meg, a kiválasztott paraméterrel. Pl. Ügyfél folyószámla lista megjelenítése után egy ügyfél részletező listáját kapjuk, az ügyfélkódra kattintással.
Összesen
Vevő
Szállító
Áfa lista típus
x
x
x
Összesített lista (Ami alapján az APEH-hez be kell adni)
x
Csak vevői Áfa analitika
x
Csak szállítói Áfa analitika
x
x
Vevői és Szállítói Áfa analitika egyszerre
Menü - Listák-Tervek-Segéd programok - Gazdasági tervek létrehozása
Ez a funkció szolgálhat a vállalat értékesítési, beruházási és egyéb terveinek kezelésére. Rendkívül fontos szerepet játszik az értékesítési terv a termelésirányítást kiszolgáló MRP funkció futásához. Táblázatos formában tudjuk kezelni a terveket. Sorokban, oszlopokban 4 szintű terveket tudunk létrehozni. Pl Oszlop : Hónap/Terv/Érték
Új terv létrehozása
Új terv mindig Szerkesztés alatt állapotot kap, amit ha érvényesítünk a következő folyamat megy végre:
A Szerkesztés alatt álló Aktív állapotot vesz fel, majd erről készít egy másolatot Szerkesztés alatt lévő állapottal. Amelyik pedig Aktív állapotú, volt az Inaktív -vá válik. Ezért 1 db Szerkesztés alatt álló, és 1 db Aktív és ’n’ db Inaktív terv létezik típusonként. Amikor érvényesítünk egy tervet, a rendszer automatikusan új verziószámmal látja el a másolatot.
1.1.1. menüpont INTRASTAT bevallás készítése
2019-től megváltoztatták a bevallás formáját, illetve a kiszállításnál EU adószámot is fel kell tüntetni. Elkészítettük a módosítást, ami képernyőre, és nyomtatóra, és a bevallás formátumába is el tudja készíteni
Szűrő paraméterekek : - Időszak : a bevallás hónapja - Részletezés : tételesen jeleníti meg
Bevallási paraméterek : - Felelős, Kiállító - ügyéntézőt kell beválasztani - Célkönyvtár ahová a rendszer elkészíti a bevallási file-okat
Gombok balról – jobbra : - Intrastat bevallás elkészítése ( exportálás) - Intrastat bevallás nyomtatása - Bizonylat megtekintése - Cikk megtekintése - Frissítés - Kilépés
2.2.1 menüpont Könyvvizsgálóknak könyvelési adat export
Elkészítettük a Magyar Könyvvizsgáló Kamara által preferált szoftverhez a XML kimenetet a könyvelési adatokból.
Ezzel a „DigitAudit” szoftverrel a könyvizsgálók betölthetik a cég könyvelési adatait.
A „KAMARA_PATH” redszerparaméter meghatározásával ell megadni a létrehozandó file helyét. Az útvonal végére lezáró karakter megadása szükséges. (Pl.: d:\Xml_export\) A létrehozott file neve: [kamara_path]_Kamara_MRC_[dbnév]_[könyvlés éve].XML
4.4.1. menüpont Visszamaradt készlet kifuttatása
Táblázatos kimutatások
Menü - Listák-Tervek-Segéd programok - Táblázatos kimutatás
Általános bemutatás
A rendszerből lehet táblázatos kimutatásokat készíteni. A program működése hasonló az ismertebb táblázatkezelőkhöz (például excel).
A táblázatkezelő statikus és dinamikus adatokkal dolgozik. Statikus adatok lehetnek számok vagy szövegek (pl. dátum), dinamikus adatokat az adatbázisból kérdezzük le függvények segítségével.
Egy cella értékét beállíthatjuk több függvény segítségével is, matematikai alapműveletek alkalmazásával (+,-,*,/). A rendszerben található 106 függvény, ami a rendszer programozói által egyéni igényeknek megfelelően bővíthető.
A rendszerben előre készített táblázat sablonokat találunk, amiket saját kimutatások készítésére lehet használni (pl.: mérleg, eredménykimutatás, statisztika). A rendszer alapos ismerete után saját sablonokat is készíthetünk.
Kimutatásainkat lementhetjük xls és csv formátumba illetve nyomtathatjuk azokat.
Program indítása
Program indítása az MR.C+ rendszerből: Listák-Statisztikák menü, Táblázatos kimutatások menüpont. Megnyitást követően egy külön ablakban megjelenik a modul jól felismerhető, táblázatos felülete, melyben a táblázatos részen kívül a kezeléshez szükséges menük és az eszköztárban ikonok találhatóak.
A táblázat
A táblázat elemei Bemutatásként a táblázatkezelő File menüjéből válasszuk a Megnyitás opciót, és töltsünk be egy előre elkészített sémát (itt: eredm_A_2001.xtb) az MRC/XTB könyvtárból.
1.1 Statikus adat
Statikus adat állhat számokból, vagy szövegből, vagy dátumból. Jellemzője, hogy az értéke nem változik.
1.1.1 Szám formátum
A számok bevitele egyszerűen beírással történik.
1.1.2 Szöveg formátum
A szövegeket aposztróffal (’) vagy idézőjellel (”) kell kezdeni.
1.1.3 Dátum formátum
A dátumokat aposztróffal (’) kell kezdeni, majd perjelek (/) között kell négy-kettő-kettő karakteren megadni az évet, a hónapot és a napot: ÉÉÉÉ/HH/NN.
Példák: 123+321
-822
”Tétel megnevezése
’2007/01/01
1.2 Dinamikus adat
Dinamikus adat állhat függvényekből, része lehet cellahivatkozás, illetve tartalmazhat ezen kívül statikus adatokat is. Jellemzője, hogy az értéke függvény esetén az adatbázis adatainak, cellahivatkozás esetén a táblázat más részeiből nyert adatoknak felhasználásával állapítható meg, s mint ilyen, újabb és újabb kiértékeléskor változhat.
Példák: fksze('91','94999',B1,B2)
4M8
fksze('91','94999',1E1,1E2)*10
Írás a cellába
Adott cellán Entert ütve vagy egyszerűen az írás megkezdésével megnyílik egy külön ablakrész, mely a cella írására szolgál. Itt a megszokott módon írható és javítható a cella tartalma. Ez az ablak újabb Enter megnyomásával csukható be. Az írási módból való visszalépéskor a következő aktív cella az lesz, amelyik az utolsó cellák közötti mozgás szerint következik. Így ha balról jobbra javítunk cellákat, s például az A2-ről átlépünk a B2-re, ott Enterrel belépve az író felületen a tartalmát átírjuk, majd az írási módból újabb Enterrel visszalépünk, a C2-es cella lesz aktív.
Szöveg csere funkció
Táblázatos kimutatásban, több cella kifejezésében cserélni kell hivatkozást, függvény nevet, szöveget akkor csak ezt csak egyenként lehetett megtenni.
Új menüpont került a Szerkesztés menüpont alá : Szöveg csere.
Jelöljük ki az érintett cellákat, majd a menüpontba belépve a keresett szöveget ki tudjuk cserélni egy másikra.
Mozgás a táblázatban
A táblázatkezelő 15 munkalappal (1-15), 52 oszloppal (angol ABC alapján A-Z, a-z) és 400 sorral (1-400) dolgozik. A munkalapok között az Előző lap és a Következő lap ikonnal, illetve az adott munkalapra kattintva, a cellák között egérrel vagy a nyíl gombokkal lehet mozogni.
A lapok egymásra dinamikusan hivatkozhatnak.
A cellahivatkozás formátuma: munkalap szám-oszlopszám-sorszám.
Azonos munkalapon belüli hivatkozás esetén elegendő az oszlopszám és a sorszám megadása.
Példa
A 2-es munkalapon az A oszlop 1. sorában lévő cella hivatkozik az 1-es lap E oszlopában és 1. sorában lévő cellára, így 2A1-be 1E1 értéke kerül, azaz 2A1 dinamikusan követi 1E1 változásait.
1-es munkalap: Az 1E1 cellában egy szöveg formátumú statikus dátum van.
2-es munkalap: A 2A1-es cellába 1E1–et írva hivatkozhatunk az 1-es munkalap E oszlopának 1. sorában lévő értékre.
Függvények használata
A rendszerben 106 függvényt találunk, amik egyéni igényeknek megfelelően bővíthetők a rendszer programozói által.
Egy cellában több függvényt is írhatunk, ezekkel a négy alapvető matematikai műveletekkel (+;-;*;/) beállíthatjuk a cella értékét:
Pl. fgv1(param1,param2)+fgv2(param1)-fgv3(param1,param2,param3)
Amennyiben a meglévő függvényeken kívül újabb függvény(ek)re is igény van, kérjük, jelezzék a fejlesztők felé.
Formátum
Függvények formátuma: függvénynév(paraméterek vesszővel elválasztva)
Paraméterek formátuma: szám formátumú paramétert egyszerű számként, szöveg vagy dátum formátumú paramétert két aposztróf (’) között kell megadni, s paraméterként is használható cellahivatkozás.
Példa: fksze('91','94999',E1,E2)
Mint már írtuk, egy cellában a négy matematikai alapművelet (+,-,*,/) és természetesen szükség szerint zárójelek alkalmazásával egyszerre több számérték, illetve függvény összefűzhető.
Példa: (fgv1(param1,param2)+fgv2(param1)-fgv3(param1,param2,param3))/1000
Leírás
A függvények mellékelt Excel formátumú leírásában szerepel a függvények felsorolása (név és paraméterek) és a működésre vonatkozó leírás (mire való). Minden függvénynek van egy sorszáma is, mely egyben témakörökre bontja a függvényeket, s így a keresést segíti. Külön munkalapon megtalálhatóak a paraméterek leírásai, de a függvénynévben szereplő paraméterek beszédesek, a rövidítések tehát utalnak a tartalomra.
Példa:
Témakör: 14. Könyvelésből kinyerhető adatok
Sorszám: 14.4
Függvény: fksze( Fksz1, Fksz2, Dat1, Dat2 )
Leírás: Egyenleg (T-K) főkönyvi szám tól-ig, időszakra
Paramétereknél:
Fksz1: Főkönyvi számtól, szöveg formátum
Fksz2: Főkönyvi számig, szöveg formátum
Dat1: Dátumtól, dátum formátum
Dat2: Dátumig, dátum formátum
Függvények értéke
A függvénynév és a megadott paraméterek alapján a rendszer kiértékeléskor kiszámolja a feltételek alapján az értéket. Például az alábbi képen látható -fksze('91','94999',E1,E2) függvény esetében a rendszer a 91-es főkönyvtől a 94999-es főkönyvig összeadja a főkönyvi számok egyenlegét, mégpedig a munkalap E1-es cellájában szereplő dátumtól az E2-es cellában szereplő dátumig, majd ezt írja ki ellentétes előjellel. (A függvény előtti ’–’ jel tulajdonképpen az érték ’–1’-gyel történő szorzását jelenti.)
Speciális függvény – összeadás
A mellékletben szereplő függvényeken kívül a rendszerben használható egy speciális beépített függvény is, mellyel adott, összefüggő cellatartomány értékeit adhatjuk egyszerűen össze. A végig nagybetűvel írt függvénynevet követő zárójelben csak az összeadandó cellatartomány első és utolsó cellájára kell hivatkozni, közöttük két ponttal: SUM(cellatartomány bal felső cellája..cellatartomány jobb alsó cellája)
Például: SUM(2C5..2D8)
Ha a megadott tartományban szöveg formátumú mező is van, azt a függvény nem veszi figyelembe, azaz csak a tartományon belüli számokat adja össze.
Kiértékelés
A táblázatba írt szövegek, dátumok, egyszerű számok, ezekből álló képletek, vagy a számokra történő hivatkozások értéke Entert követően azonnal látható, de a szerkesztett függvények (új) értéke csak külön kiértékelést követően jelenik meg a képernyőn.
A függvények kiértékelésére többféle módon van lehetőség.
1. Csak egy megadott cellát kiértékeltetni a bal egérgombbal előugró Újraértékel helyi menüponttal lehet.
2. Az aktív munkalapot kiértékeltetni az Aktuális lapot kiértékel ikonnal, illetve az Eszközök / Cellák frissítése (aktuális oldal) menüponttal lehet.
3. Egyszerre az összes munkalapot kiértékeltetni a Kiértékel ikonnal vagy a Kiértékelés menüponttal lehet.
Hosszabb ideig tartó kiértékelés alatt a képernyőn egy kis ablakrészben folyamatosan látható, hol tart a program, azaz sorba fut lapszám-oldalszám-sorszám (LLLL/O/SSSS) formában az éppen értékelt cellák helye.
A kiértékelhetőség feltételei A függvény-leírásnak pontosan megfelelően kell megadni a függvény nevét. A kis- és nagybetűknek is szerepe van, nem azonos például az fksze és az Fksze függvénynév. (Jelenleg fksze függvény létezik, Fksze nem.) Nem létező függvénynév beírása esetén a rendszer azonnal hibát jelez.
A függvénynek pontosan annyi paramétert kell megadni, s olyan sorrendben, ahogy az a leírásban szerepel. Amennyiben kevesebb vagy több paramétert adunk meg, a rendszer hibát jelez.
Fontos, hogy a függvényben szereplő statikus adatok és a hivatkozott cellákban lévő dinamikus adatok formátuma egyaránt megfeleljen a leírásban a függvény paramétereire vonatkozó formátummal. Például az összeadásra szolgáló speciális SUM függvénynél fontos, hogy minden hivatkozott cellája tartalmazzon valamilyen szám formátumú adatot. Ha valamely cella üres, vagy szöveg formátumú adatot tartalmaz, ami természetesen nem összeadható, a rendszer hibát jelez kiértékeléskor.
Hibajelzés
Hiba esetén az első hibás cellára való hivatkozással üzenet jelenik meg a képernyőn P kezdőbetűvel, ami a kifejezésben a hiba karakter pozícióját is megadja (lap, oldal és sorszám PLOS formában). Fontos, hogy ilyenkor az A-Z oszlopok A-Z néven, de ezt követően az a oszlop [, a b oszlop /, a c oszlop ], a d oszlop ^, az e oszlop _, az f oszlop ’, majd a g-z oszlopok a-t néven szerepelnek.
A hibás cella úgy is megtalálható, hogy megkeressük az első olyan munkalapot, oszlopot és sort, ahol a kiértékelés miatt ’###’ jelek szerepelnek. Hiba esetén előfordul, hogy a táblázat hátralévő, akár üres részébe is ilyen jel kerül.
Kijelölések/másolások használata
Ezek a menüpontok elérhetőek a szerkesztés menüből is.
Táblázaton jobb gombbal történő kattintással a következő menüt kapjuk:
Egyedi kijelölés: különálló cellák kijelölése: ezt az opciót választva, ha cellákba kattintunk, azok kijelöltek lesznek.
Területi kijelölés: összefüggő terület kijelölése: opció választása után meg kell adni a kijelölendő téglalap egymással átellenes kettő sarkát, ez a téglalap lesz kijelölve
Területi kijelölés törlés: összefüggő terület kijelölésének törlése: opció választása után meg kell adni a kijelölést törlendő téglalap egymással átellenes kettő sarkát, e téglalap kijelölése lesz törölve
Mindent kijelöl: egész lap kijelölése
Minden kijelölést töröl: egész lap kijelölésének törlése
Másolás
Másolásra két ikonnal van lehetőség.
1 Másolás-Kurzorból->Kijelöltekbe
A Másolás-Kurzorból->Kijelöltekbe ikonnal egy cella értékét lehet a kijelölt cellákba másolni. Ehhez először ki kell jelölni azokat a cellákat, ahova az értéket másolni akarjuk, majd a másolandó cellán állva rá kell kattintani erre az ikonra.
2 Másolás-Kijelölésből->Kurzorba
Egyéb formázás
1 Beszúrás
Sor-, oszlop- vagy munkalap beszúrást a Szerkesztés menü megfelelő pontjaival végezhetünk. A beszúrás mindig az aktív cella elé történik. Az új sor vagy oszlop celláinak formátuma az aktív sor vagy oszlop formátumának megfelelő lesz.
2 Törlés
Sor-, oszlop- vagy munkalap törlést a Szerkesztés menü megfelelő pontjaival végezhetünk. A törlés mindig az aktív cella helyén történik. Kijelölt cellák tartalma a Delete gomb lenyomásával törölhető. (A Szerkesztés menü Cella kifejezés törlése pontja nem működik.)
3 Méretezés
Sor vagy oszlop a sorazonító sávban az átméretezendő sor alsó vagy az oszlopazonosító sávban az átméretezendő oszlop jobb oldali szélén állva és a bal egérgomb lenyomásával lehet átméretezni, tetszőleges méretűre húzva azt. Jobb egérgombbal ugyanez a munkalapon látható összes cella átméretezéséhez vezethet, ha az alábbi kérdésre Igennel felelünk.
4 Cellaformázás
A cellák tartalmának formázásához a Szerkesztés menü megfelelő pontjai, a felső és az oldalsó ikonsor megfelelő gombjai, valamint a cellák helyi menüi használhatóak. Ehhez először a formázandó cellákat ki kell jelölni, majd a megfelelő menüponttal vagy gombbal formázni azokat.
5 Szám formátumú mező szöveg formátumúvá való átalakítása
Szám formátumú mezőt szöveg formátumú mezővé átalakítani az Eszközök menü Sztringgé konvertálás pontjával lehet. Ehhez először ki kell jelölni a formátumváltoztatásra szoruló cellákat, majd rá kell kattintani erre a menüpontra.
6 Szöveg, függvény, hivatkozás vagy szám cseréje
A kijelölt cellákban lehetőség van egy megadott karakter vagy karaktersorozat (szövegrészlet, függvénynév, hivatkozás, vagy akár szám) kicserélésére egy megadott karakterre vagy karaktersorozatra a Szerkesztés menü Szöveg csere pontjával. Ehhez először ki kell jelölni azokat a cellákat, melyekben a cserét szeretnénk végrehajtani, majd a menüpontra történő kattintás után meg kell adni karakterre pontosan a régi és az új szöveget.
A függvények kiértékelt eredményeit lecserélni csak más függvény használatával vagy más paraméterezéssel lehet, így nem.
Táblázatos kimutatások, egy időben több állományt, külön ablakban is meg lehet nyitni
Betöltés külső fájlból
A File menü Betöltés külső file-ból pontjának használatával lehetőség van külső, csv formátumú (pontosvesszővel tagolt) fájlból adatok betöltésére a táblázatba, mégpedig az aktív cellától kezdődőn.
Ha például egy Excel alapú táblázatból kívánunk adatokat betölteni egy táblázatba, először el kell készíteni az Excel táblát, olyan adattartalommal, amire szükség van (akár előre megírva a függvényeket is). Ezt követően el kell menteni a fájlt másképp, egész pontosan csv formátumban. Ezután a táblázatkezelőben meg kell nyitni a táblázatot, ahova tölteni kívánunk. Fontos, hogy a táblázatban arra a cellára kell állni, ahonnan kezdődnie kell a betöltésnek (az lehet például a B5-ös cella is). A betöltés az aktív cellától kezdődően a csv fájl teljes tartalmának megfelelő adatmennyiség helyét felülírja.
A betöltés csak adattartalomra vonatkozik, formátumra nem. A betöltés során a rendszer minden számnak látszó adatot szám formátumúnak emel át. Így a betöltéskor a táblázatban a cellák beállított formátuma nem változik, de előfordulhat, hogy olyan adat is szám formátumúként jelenik meg a betöltés után, amit a függvények szöveg formátumban tudnak csak kezelni.
Például a főkönyvi számokat szöveg formátumban kezeli a rendszer, de általában számnak látszóak, így betöltéskor szám formátumúak lesznek. A formátum változtatásáról az előző fejezetben külön alpont szól.
A betöltés a csv fájl teljes tartalmát átemeli, azaz részleges töltés esetén külön csv fájlokat kell készíteni miden egyes külön tölteni kívánt résznek.
Mentés
A modulban a táblázat adatai, mint adatok, illetve maga a kiértékelhető táblázat is elmenthető.
1 Adatok mentése
A csv (pontosvesszővel tagolt szöveg) formátumban való mentésre a Mentés CSV formátumban ikon, a html (honlap szerkesztésű szöveg) formátumban való mentéshez a Mentés HTML formátumban ikon szolgál. Mentést követően az adatok egy Excel felületű képernyőn jelennek meg a kért formátumban.
Excel formátumba való mentésre két mód van.
Az egyik esetben először a táblázatot el kell menteni csv formátumban, majd azt az Excel felületről a Mentés másként ikonnal el kell menteni xls formátumban.
A másik esetben a táblázatot html formátumban kell elmenteni és utána át kell írni a file kiterjesztését az Intézőben xls-re.
2 Táblázat mentése
Az xtb (újra kiértékelhető táblázat) formátumú mentéshez a Mentés ikon vagy a Fájl menü mentésre vonatkozó pontjai szolgálnak. Mivel a táblázat adatai csak mentéskor rögzülnek, ezért kiértékelést követően, ha az adatok helyességéről meggyőződtünk, mindig érdemes mentést végezni.
Nyomtatás
Alapértelmezésben a teljes munkalap nyomtatásra kerül az alapértelmezésű oldalbeállítás mellett (A4-es álló lap, 10-10 mm margókkal minden irányból). Általában azonban ettől eltér a nyomtatási igény, ezért egyénileg be kell állítani mind a nyomtatási területet, mind az oldal méreteit.
Nyomtatási terület
A nyomtatási terület beállításához a File menü Nyomtatási terület pontjára kell kattintani, majd arra a cellára, mely a terület jobb alsó széle. Így a program beállítja a területet, kiindulópontnak mindig az aktív munkalap A1–es celláját tekintve. A nyomtatási terület megtekintéséhez a Kijelzés menü Nyomtatási terület pontjára kell kattintani, mely után a képernyőn egy vastag kék vonal jelzi a terület határait. A kijelzés megszüntetéséhez ismét a Kijelzés menü Nyomtatási terület pontjára kell kattintani. (Ha a menüpont előtt egy pipa található, akkor a kijelzés a képernyőn jelenleg is látható.)
Menük
Szokásos műveletek elvégzésére szolgálnak, a formázó opciók az eszköztáron ikonként is megtalálhatóak.
File
Szokásos fájlműveleti lehetőségeket találunk itt.
Táblázatos kimutatások, mentés előtt figyelmeztet a felülírásra
Nyomtatási terület kiválasztás
Menüpont kiválasztása után a munkalap tetszőleges cellájára kattintva a program beállítja a területet, kiindulópont mindig az A1–es cella. Nyomtatási terület megszüntetése a menüpont kiválasztása után az A1-es cellára történő kattintással tehető meg.
A beállított terület felülírja az oldalbeállításnál beállított értékeket.
Nyomtatási terület kijelzése: Kijelzés-> Nyomtatási terület
Szerkesztés
A cellák tartalmának szerkesztésére szolgáló menük.
Kijelzés
Megjelenítéshez szükséges menü.
Nagyítás, kicsinyítés
Eszközök
Eszköztárak
Felső eszköztár
Oldalsáv
A Másolás-Kijelölésből->Kurzorba ikonnal a kijelölt cellák értékét lehet átmásolni a kurzortól kezdődő helyre. Ehhez először ki kell jelölni azokat a cellákat, amelyeket másolni akarjuk, majd a kurzorral oda állva, ahova másolunk, rá kell kattintani erre az ikonra.
Új
Üres táblázat betöltése
Megnyitás
Létező táblázat betöltése
Formaként betöltés
Mentés
Táblázat mentése
Mentés másként
Táblázat mentése új fájlba
Nyomtatási terület
Nyomtatni kívánt terület beállítása
Oldalbeállítás
Nyomtatással kapcsolatos beállítások
Nyomtat
Nyomtatás
Betöltés külső fájlból
csv (pontosvesszővel elválasztott értékek) fájlból adatok betöltése
Kilép
Program bezárása mentés nélkül!
Egyedi kijelölés
független cellák kijelölése
Terület kijelölés
összefüggő terület kijelölése
Területi kijelölés törlés
kiválasztott terület kijelölésének törlése
Mindent kijelöli
egész lap kijelölése
Minden kijelölés töröl
összes kijelölés törlése
Szöveg csere
Sorbeszúrás
sor beszúrása aktuális sor után
Oszlopbeszúrás
oszlop beszúrása aktuális oszlop után
Sortörlés
aktuális sor törlése
Oszloptörlés
aktuális oszlop törlése
Lapbeszúrás
az aktuális lap elé üres lap beszúrása
Laptörlés
az aktuális lap törlése
Cella kifejezés törlése
cellában lévő tartalom törlése
Adatok
függvények által generált adatok megjelenítése
Kifejezés
cellákba írt függvények megtekintése
Parancs
az összes adat eltűntetése
Nyomtatási terület
nyomtatási terület kék vonallal történő kijelzése
Cellák frissítése
aktuális adatok lekérdezés az adatbázisból
Sztringgé konvertálás
cellában levő függvények szöveggé alakítása
Függvények kimentése (CSV)
táblázat mentése csv fájlba
Felhasználói kimutatások
Ez a lap jelenleg nem tartalmaz szöveget. Rákereshetsz a lap címére más lapok tartalmában, vagy megtekintheted a kapcsolódó naplófájlokat.
Értékesítési terv létrehozása
A terv táblázat összeállítása/módosítása ablakban adunk a tervnek egy megnevezést a Megnevezés mezőben, beválasztandó a Terv csoport: „Általános”, és a Terv típus: ebben az esetben Értékesítési előrejelzés.
Oszlop paramétereknek be kell állítani a kívánt időszakot.
Az oszlopok időszaki bontása lehet heti, havi, éves és negyedéves.
Az oszlopok bontása ezen kívül lehet megbontás nélküli, ügyfél, munkaszám, főkönyvi szám, cikk, költséghely, üzletág vagy egyéb egyedi bontású.
Az adatok közül létrehoztató terv, tény, prognózis adat, valamint mennyiség és érték adat.
A sor paramétereknek ugyancsak beválasztható a cikk, ügyfél, költséghely, munkaszám, üzletág és főkönyvi szám, valamint négyféle egyedi egyéb mező.
Értékesítési tervek kezelése
Menü - Listák-Tervek-Segéd programok - Tervek-Prognózis kezelése
Létrehozás ld.: Gazdasági tervek létrehozása
Amennyiben a tervünk Értékesítési típusú terv, úgy a prognózis cellához rendelt adatoknál be tudjuk kapcsolni az MRP releváns kapcsolót. Ennek hatására az itt megadott mennyiséget figyelembe veszi beszerzési, termelés tervezési feladatoknál. Minden MRP releváns sort össze tudunk kapcsolni a tényleges megrendelés sorral Megrendeléssel összekapcsolás, hogy az MRP ne duplikálódjon. Az összekapcsolást törölhetjük is. Mikor egy cella adatainak felvitelét (módosítását) végrehajtottuk, automatikusan megjelenik a terv megjelenítő ablakban. A cellákban két adatot láthatunk, mennyiséget és kapcsos zárójelek között az értéket. Ezek a megjelenítések szabályozhatóak a szűrő ablak beállításaival.
Szerkesztés alatt lévő terveinket tudjuk módosítani, új sorokat felvinni, illetve a cellák tartalmát módosítani.
Terv kezelésnél, a fejléc méretei egérrel állíthatóak, és a beállítást eltárolja.
Tervadatok törlése
A felesleges tervsorokat ki lehet törölni: adott soron jobb egér gombra kattintás, Sor törlése feliratra kattintunk.
A rendszer a biztonság kedvéért rákérdez „Töröljem az adatsort?”
Nem válasz esetén nem történik változás. Igen válasz esetén a rendszer kitörli adott tételsort.
Beruházási terv kezelése
Ez a lap jelenleg nem tartalmaz szöveget. Rákereshetsz a lap címére más lapok tartalmában, vagy megtekintheted a kapcsolódó naplófájlokat.
Beruházási terv megtekintése
Ez a lap jelenleg nem tartalmaz szöveget. Rákereshetsz a lap címére más lapok tartalmában, vagy megtekintheted a kapcsolódó naplófájlokat.
Pénzügyi terv - CashFlow
A CashFlow tábla működtetésének az a célja, hogy a lehető legpontosabb információval rendelkezzünk a TERVEZETT pénzmozgásról, pénzkészletről megadott időtávon.
A tábla alapvetően könyvelési adatokra épül, a releváns bankszámlákon ténylegesen rendelkezésre álló nyitó pénzkészlettel, illetve a várható, számlában meg nem jelenő bevételekkel/kiadásokkal kombinálva. (A kimenő és bejövő számláknál rögzített fizetési határidőket, mint várható időpontokat kezeli.)
Menüpontok:
1. Pénzügyi terv – CashFlow (MRC-s menü: 4.7.6 pont)
Indítás után az alábbi felületet láthatjuk az aktuális naptól kezdődően naptári napokra lebontva, ahol a táblázat 3 fő részre van osztva:
- HUF
Nyitó – az aktuális napon a HUF bankok nyitó összege. Csak azok a bankszámlák szerepelnek az összesítésben, amelyek azonosítója STD. Így kimaradnak a kártyaszámla, az OTP, a betéti, a kompenzációs és az árfolyam különbözet számlák. A bankkivonat könyvelése után TÉNY összeg, addig csak terv.
Lejáró betét – az aktuális napon felszabaduló betétállomány+kamat ---TERV
Bevét – az aktuális napon lejáró kimenő számlák várható összege (csökkentve a részfizetéssel) ---TERV
Lekötés – az aktuális napon lekötött betétállomány névértékben--- a tábla újrakalkulálása után TÉNY, addig terv.
Kiadás – az aktuális napon utalandó bejövő számlák (csökkentve a részfizetéssel) és egyéb tételek (pl. munkabér és annak járulékai, bankköltség, egyenleg átvezetése, kártyafeltöltés, készpénzfelvétel, stb.) összege ---TERV
Devizavásárlás – Akkor jelenik meg összeg, amikor a devizában történő tervezett kifizetések összege meghaladja a devizaszámlák egyenlegét, azaz devizavásárlás szükséges. A hiányzó devizaösszeg – az árfolyam beállításnál megadott – árfolyammal átszámított Ft összegét jeleníti meg. (Minden napnál ugyanazzal az árfolyammal számol.) ---TERV Feltételes ügylet – Lehetőség van egy +/- feltételezett összeggel (az un. „Mi lenne, ha…? összeggel) eltéríteni a CashFlow számítást a 7. „Feltételes ügylet felvitele” kezelőgombbal ---TERV o HUF egyenleg = Nyitó + Lejáró betét + Bevét – Lekötés – Kiadás – Devizavásárlás +/- Feltételes ügylet ---TERV
- DEVIZA ( EUR, CHF . . . )
Nyitó – az aktuális napon a devizás bankok nyitó összege (lsd. a HUF-nál leírtakat)
Bevét – az aktuális napon esedékes kimenő számlák várható összege (csökkentve a részfizetéssel) ---TERV
Kiadás – az aktuális napon utalandó bejövő számlák (csökkentve a részfizetéssel) ---TERV
EUR/CHF egyenleg = Nyitó + Bevét – Kiadás ---TERV
Árfolyam – a kalkuláció árfolyama, alapértelmezésben az MRC törzsben legutolsó dátumra felvett érték, amely felülírható a 6. „Árfolyam beállítása” kezelőgombbal ---TÉNY
- TERV Összesen
Betétállomány = Lekötött betétek névértéke összesen
Folyószámlák = Összes releváns folyószámla egyenlege forintban
Pénzkészlet = Betétállomány + Folyószámlák
Vezérlő gombok balról jobbra haladva (a táblázat alján találhatók):
1. Tervtábla újrakalkulálása – A meglévő, már kigyűjtött ( Bevét, Kiadás, Bank, Lekötések ) adatokból újraépíti a táblázatot. Az aznap berögzített (be/ki) számlák és a bank nem fognak automatikusan megjelenni mert ezek *frissítése a éjszaka történik, de a lekötések, feltételes ügyletek igen. Akkor célszerű használni, ha modellezni szeretnénk.
Cashflow alapadatok ( Bejövő, Kimenő számlák, Bank ) frissítése két féle képpen történhet :
automata : minden este 23 órakor az aznapi adatokat feldolgozza, a cashflow számára. - manuális : minden modulban külön gomb megnyomására
2. Bank Cashflow – A megadott - STD besorolású - bankok aktuális egyenlegét lehet megtekinteni. Az ablak alsó részében a tényleges pénzkészlet, a napi tervezett kiadásokból és bevételekből számolt tervezett, bankonkénti egyenleg tekinthető meg.
3. Bevét – A kimenő számlák megtekintésére, előzetes terv bevételek rögzítésére karbantartására szolgál.
4. Kiadás – A bejövő számlák megtekintésére, előzetes terv kiadások rögzítésére, karbantartására szolgál.
5. Lekötések – Itt tudjuk rögzíteni a betétlekötéseink adatait.
6. Árfolyam beállítás – A devizás oszlopok forintban átszámított kalkulálására, illetve a devizavásárlás Ft szükségletének számítására szolgál. Alapesetben a legutolsó dátum szerint MRC törzsbe felvitt árfolyamokkal egyezik meg, amely felülírható ezen vezérlőgomb megnyomása után feljövő ablak aktualizálásával.
7. Feltételes ügylet felvitele – Lehetőség van egy +/- feltételezett (az un. „Mi lenne, ha…?) összeg rögzítésére. Az ide beírt tételekkel lehet modellezni a jövőbeni pénzforgalmat.
8. Minden tábla újrakalkulálása az előző naptól – Itt tudjuk a megadott napon rögzített adatokat (kimenő / bejövő számlák, banki kiegyenlítések stb.) feldolgozni. Ekkor tölti fel a Cashflow táblákat a rendszer az MRC-be rögzített adatok alapján.
Kalkuláció menete :
1. Bank modul adatgyűjtés, korrekció
a. Törli a megadott dátumtól, a gyűjtött bankokat
b. Újraépíti a megadott dátumtól a bank adatokat
c. Gyűjtött adatokból felépíti a képernyő formátumot
2. Bevét korrigálása ( kimenő számlák )
a. Beírja a táblába az napidátum-5 naptól létrehozott számlákat melyek még nem szerepeltek a Bevét táblában. Kihagyja :
i. Készpénzes számlákat
ii. Ahol a számla fizetési módjának besorolása ’FMB’ vagy ’FMK’
iii. Technikai számlákat ( lásd bizonylat típus beállítása )
iv. Nem kell kiegyenlíteni típusú számlák ( lásd bizonylat típus beállítása )
b. A kiegyenlített számlákat megkeresi és beírja a kiegyenlítés dátumát, állapotát ( ’F’ )
c. Elcsúsztatja a függő számlák várható kifizetésének beérkezés dátumát az aktuális napra, kivéve a kézzel felvitt fix dátummal rendelkező egyéb tételeket (’E’)
d. Megkeresi azokat a számlákat amit tervként ( ’T’,’M’ ) manuálisan rögzítettünk, és megjelenik normál számlaként is. A párosítás az ügyfél, és a bizonylat azonosító alapján történik. A megtatált terv sorok értékét kinullázza és az azonosítóba beírja a ’TÖRÖLNI’ szöveget.
3. Bevét másodlagos korrigálása ( csak éjszaka fut meg hajnal 1.00 órakor )
a. Az előző nap módosított! számlák újravizsgálata ( lásd 2. Pont )
4. Kiadás sorok korrigálása ( bejövő számlák )
a. Beírja a táblába az napidátum-5 naptól létrehozott számlákat melyek még nem szerepeltek a Kiadás táblában. Kihagyja :
i. Készpénzes számlákat
ii. Ahol a számla fizetési módjának besorolása ’FMB’ vagy ’FMK’
iii. Technikai számlákat ( lásd bizonylat típus beállítása )
iv. Nem kell kiegyenlíteni típusú számlák ( lásd bizonylat típus beállítása )
b. A kiegyenlített számlákat megkeresi és beírja a kiegyenlítés dátumát, állapotát ( ’F’ )
c. Elcsúsztatja a függő számlák várható kifizetésének indítás dátumát az aktuális napra, kivéve a kézzel felvitt fix dátummal rendelkező egyéb tételeket (’E’)
d. Megkeresi azokat a számlákat amit tervként ( ’T’,’M’ ) manuálisan rögzítettünk, és megjelenik normál számlaként is. A párosítás az ügyfél, és a bizonylat azonosító alapján történik. A megtatált terv sorok értékét kinullázza és az azonosítóba beírja a ’TÖRÖLNI’ szöveget.
5. Terv tábla újraszámolása
a. Terv adatok idő ablakban való elcsúsztatása ( első nap az aktuális, az utolsó 365 nappal későbbi )
b. Nyitó értékeket kiszámoljuk ( bank adatokból )
c. Nullázzuk a mozgás adatokat ( betét, bevét, lekötés, kiadás, ügylet )
d. Az előző naptól újraszámoljuk a terv táblába, a már korábban korrigált bevét, kiadás, egyéb ügyletek alapján a pénzmozgásokat.
e. Deviza napi árfolyammal korrekció ( csak éjszaka fut meg )
f. Szükséges deviza kiszámolása
g. Nyitó +- mozgások , Záró kiszámolása
h. A kiszámolt terv tábla, képernyő formátumra hozása
9. Frissítés – Újratölti a képernyőt.
10. Kilépés – Kilép az ablakból, visszatér a Menübe.
2. Banki összesítő (CASH)
Ezen a felületen látjuk bankonként az összesített rögzített adatokat (Nyitó, Jóváírás, Terhelés, Záró). Ebben a táblázatban az STD besorolású bankok szerepelnek. Az ablak alsó részében a tényleges pénzkészlet, a napi tervezett kiadásokból és bevételekből számolt tervezett, bankonkénti egyenleg tekinthető meg. A tervezett napi kiadást és bevételt manuálisan kell beírni, amelyeket szabadon törölhetünk.
Vezérlő gombok balról jobbra haladva (a táblázat alján találhatók) :
Bank újrakalkulálása - Újraépíthetjük az adatokat a Szűrésben megadott kezdődátumtól (pl. utólagos rögzítés esetén). Ez a feldolgozás egyébként minden nap este 23.00-kor automatikusan végrehajtódik. Lásd. Kalkuláció menete
Banki nap lezárása - A napi bankkivonatok könyvelését követően a kezelőgomb megnyomása utáni kérdésre „Igen” válasz esetén az adott nap lezáródik. Ez csak egy logikai zárást jelent, nem von maga után semmilyen kalkulációt.
Banki nap felnyitása – Az adott nap téves lezárása esetén a kezelőgomb megnyomása utáni kérdésre „Igen” válasz esetén a LEZÁRT oszlopban lévő pipa eltüntethető.
Manuális kiegészítés – A tervezett napi kiadást és bevételt manuálisan tudjuk beírni, amelyet feleslegessé válása esetén törölhetünk.
Itt tudunk az aktuális napra, új sort felvinni, módosítani illetve törölni. A nyitó értékeket az az utolsó napi nyitó értékből veszi ( bankonként ). Jóváírás és terhelés szabadon írható, a záró összeget, mentés gombra kalkulálja. Automatikusan nem törlődik, azaz látszódnak az előzőleg felvitt adatok is, kézzel kell törölni.
- Frissítés – Újratölti a képernyőt a szűrőknél beállított feltételeknek megfelelően.
- Kilépés – Képernyő elhagyása, visszatérünk a CashFlow oldalra.
Szűrés: Kezdődátum megadása ( alapértelmezésben az aktuális dátum - 5 nap )
3. Bevét áttekintő, karbantartó
Ezen a panelen látjuk a rendszerbe rögzített kimenő számlákat és a tervezett bevételeket, valamint azok pénzügyi teljesítését.
Oszlopok tartalma: ID = a sor rendszer azonosítója (ki lehet tenni a sor végére, ha zavaró) Sortípus (sorok színe és jelölése):
világos zöld = egyéb manuális fix tétel, manuálisan felvett bevételi sor (pl. devizavásárlás), ami nem köthető számlához, így nem fog automatikusan törlődni és a várható beérkezés dátuma fix, napváltáskor automatikusan nem tolódik tovább a következő napra, ha elmúlt a felvett fizetési határidő.
Pipa oszlop: alapértelmezésben 0-val feltöltött. Sortörlésnél a sorok kijelölésére használható. Az ID oszlopban lévő pipára kattintva vagy a megfelelő soron állva space megnyomásával a 0 érték 1-re vált. Az így törlésre kijelölt sorok a Kijelölt bevét sorok törlése kezelőgombbal törölhetők, de csak a manuális felvitt sorokat tudjuk törölni
Várható beérkezés = alapértelmezés szerint megegyezik a fizetési határidővel, amely módosítható. Arra szolgál, hogy előzetes információ alapján be lehessen rögzíteni a fizetési határidőtől eltérő várható beérkezés dátumát.
Fizetési határidő = a számlában megadott vagy a manuálisan rögzített sorban felvett fizetés határideje.
Ügyfélnév = MRC partner törzséből
Iktató = könyvelt kimenő számla iktatószáma.
Bevét összeg = a számlában könyvelt vagy manuálisan felvett bevétel ÁFA-val együttes összege.
Utalt összeg = a bankban megjelent, ténylegesen utalt bevétel, amely eltérhet a várható bevét összegétől, részfizetés esetén kevesebb, túlfizetés esetén pedig több. A különbség a CashFlow tábla megfelelő cellájában megjelenik, mint további kintlévőség (Túlfizetés esetén a az eltérés összegével csökkenti a bevételt ).
Deviza = a bevétel devizaneme.
Azonosító = a kimenő számlán megadott, a vevő számára szükséges azonosító adat (pl. SAP szám) vagy a manuális soron felvett adat.
Megjegyzés = szabadon tölthető szöveg (a rendszerből átvett könyvelt számláknál is).
Státusz (pipával jelölt oszlop): R = rögzített , F = fizetett
Bizonylat ID = hivatkozott bizonylat (kimenő számla) rendszer azonosítója
Vezérlő gombok balról jobbra (a táblázat alján találhatók):
- Bevét újrakalkulálása – Várható beérkezés kezdődátumtól újraépíthetjük az adatainkat. Ez a feldolgozás minden nap este 23.00-kor automatikusan végrehajtódik. Lásd. Kalkuláció menete
1. Felviszi a Bevét táblába, az aznap rögzített, de még a cashflow szempontjából fel nem dolgozott számlákat. Kihagyja a 0-végösszegű, a készpénz és kártya fizetési mód besorolásában lévő FMK, FMB típusú számlákat
2. A bank feladás alapján beállítja a sorokban a Fizetve állapotot (betűk színe kékre vált) és - ahol a kiegyenlítés összege>= mint a számla végösszege - a összeg beérkezésének dátumát.
3. Azon soroknál, ahol a tárgynapig még nem történt meg a teljes kiegyenlítés, a várható beérkezés dátumát elcsúsztatja a következő napra. Ebből eredően a várható beérkezés dátuma az összes határidőn túli kinnlevőségnél a tárgynap.
4. Megkeresi a manuálisan rögzített sorokat (Terv, Manuális) , és ha talál számlával könyvelt tételt, aminek az azonosító mezője és ügyfélkódja megegyezik a manuális sor azonosítójával, ügyfélkódjával, úgy a manuálisan rögzített összeget kinullázza, és az azonosítóba beírja a TÖRÖLNI szöveget. (Ezek a „TÖRÖLNI”-vel megjelölt sorok később manuálisan törölhetők.) Az egyéb fix sorokat nem kezeli.
5. Az utalt összeg oszlop eltérhet a várt bevételtől. Ha az utalt összeg több (túlfizetés) vagy ha kevesebb (részfizetés) és napváltáskor tovább csúsztatja a következő dátumra a sort. Részfizetésnél a tervezésben a fennmaradó részösszeg várható beérkezésével számol.
- Új bevét sor felvitele - Saját terv sorokat rögzíthetünk a kontrolling árbevétel kimutatása, bankjegyszállítás ütemezése, stb. alapján. Nem találkozik össze számlával, nem fog törlődni.
- Bevét sor felvitele-módosítása – A várható beérkezés dátumát módosíthatjuk vagy az adott sorhoz megjegyzést lehet fűzni. Amennyiben az azonosító cellába értéket írunk, úgy az újrakalkulálásnál összekapcsolja azzal a könyvelt sorral, amelynek az azonosítója és az ügyfélkódja megegyezik. (Bevétnél a rendszer erre lehetőséget ad, de megfelelő azonosító hiányában ez jelenleg nem használható.)
- Kijelölt bevét sorok törlése – Az adott soron állva a space billentyű megnyomásával vagy a „pipa”-ra kattintással (ezek bármelyikének megnyomására a 0 érték átvált 1-re) a manuálisan tervezett sorokat lehet törlésre kijelölni. Mivel a tervezett sorok - megfelelő azonosító hiányában - automatikusan nem
találkoznak össze könyvelt számlával, ezért a kimenő számlák elkészültével manuálisan szükséges a betervezett sorokat törölni. Egyszerre akár több manuális sor is törölhető.
- Bizonylat újratöltése – Az adott soron állva befrissíti annak minden adatát, ahol változtatás történt a „minden tábla újrakalkulálása” kezelőgomb utolsó megnyomása óta.
- Bizonylat megtekintése – A kijelölt bizonylat adatainak megtekintése.
- Frissítés – Újratölti a képernyőt a szűrőben beállított feltételeknek megfelelően.
- Kilépés – Képernyő elhagyása, visszatér a CachFlow oldalra.
Szűrő feltételek:
Várható bevét kezdő dátum/végdátum = bármilyen sortípus esetén két időpont közötti tranzakciókat gyűjti össze,
Ügyfél = MRC ügyfél törzsből választható,
Ügyfélnév töredék = az ügyfél nevében bárhol előforduló szöveg, elsősorban akkor alkalmazzuk, ha egy ügyfélnek több adószámon is lehetséges bizonylata,
Bruttó összeg = az ÁFA-val növelt összeg,
Azonosító = számla száma (jelen esetben bevét oldalon nem használatos),
Iktatószám = könyvelt számla száma,
Deviza = devizanem,
Manuális = csak a kézzel felvett sorok jelennek meg,
Fizetési határidő kezdő/vég = a két időpont közötti tranzakciókat gyűjti össze.
A fenti szűrési feltételek bármilyen kombinációban használhatók.
4. Kiadás áttekintő, karbantartó
Ezen a panelen látjuk a rendszerbe rögzített bejövő számlákat, a tervezett kiadásokat, valamint azok pénzügyi teljesülését.
Oszlopok tartalma: ID = a sor rendszer azonosítója (ki lehet tenni a sor végére, ha zavaró)
Sortípus (sorok színe, jelölése):
Ügyfélnév = MRC partner törzséből
Azonosító = a beérkező számla eredeti bizonylatszáma (a partneré). Itt jelenik meg a TÖRÖLNI kifejezés az újrakalkulálás után, ha a tervezett (még nem könyvelt) és a könyvelt számla azonosítója és ügyfélkódja megegyezik.
Iktató = könyvelt beérkező számla iktatószáma (PJ-nél MRC adja). Nem lehet a számla tartalmát törölve az iktatószámot másra felhasználni, ebben az esetben a teljes számlát sztornózni kell. Cikket lehet módosítani.
Utalt összeg = a bankban megjelent, ténylegesen utalt kiadás, amely eltérhet a számlán szereplő bruttó összegtől. Részfizetésnél a Kiadás összegénél kevesebb, túlfizetéskor pedig több. A részfizetéskor a különbség a CashFlow táblában megjelenik, mint további fizetési kötelezettség, a KIADÁS táblában a számla sor nem törlődik, mindkét összeg látható marad. Kézzel rögzített sorok mindig 0 értéket tartalmaznak.
Kiad összeg = a beérkező számla könyvelésekor rögzített ÁFA-val növelt összeg.
Deviza = a beérkező számla devizaneme.
Indítás dátuma = a banki utalás tervezett/tényleges ideje ( GBP-nél 3, az egyéb devizásoknál 2 banki nappal megelőzi a fizetési határidőt).
Bank = annak a bankszámlának a betűjelölése, ahonnan az utalást indítjuk. Ez akár több bankszámlát is jelenthet egy sor tekintetében, ha az több bankból lett kiegyenlítve. Kompenzáláskor pedig a bank betűjelzése helyett a kompenzálás szó jelenik meg.
Fizetési határidő = a beérkezett számlán szereplő fizetési határidő.
Megjegyzés = szabadon tölthető szöveg (a rendszerből átvett számláknál is).
Rögzítve = a beérkezett számla könyvelésének időpontja.
Státusz: R = rögzített, F = fizetett Sortípus : belső használatra
Vezérlő gombok balról jobbra haladva (a táblázat alján található):
Kiadás újrakalkulálása - Indítás kezdődátumtól újraépíthetjük az adatainkat. Ez a feldolgozás minden nap este 23.00-kor automatikusan végrehajtódik Lásd. Kalkuláció menete
Kiadási sorok törlése ( csak a manuálisan felvitt sorok ) törlés kezelőgombbal törölhetők.
Új kiadási sor felvitele - Rögzíthetünk saját terv sorokat. Az Indítás napja a várható utalás dátuma, amely alapesetben HUF utalásakor megegyezik a fizetési határidővel, illetve, ha az nem munkanapra esik, akkor az azt megelőző munkanap dátumával. Devizás utalásnál a határidő GBP-nél 3, az egyéb devizásoknál 2 banki nappal megelőzi a fizetési határidőt. Amennyiben a rögzíteni kívánt tételhez még nincs számla, akkor a felvitel során a Sortípusnál Terv-et kell kiválasztani (mentés után a sor sárga színű lesz). Ha pedig a tétel már valamilyen bizonylattal alátámasztott, de még nem könyvelhető, akkor pedig a Sortípusnál Manuális-t kell kiválasztani (mentés után a sor barna színű lesz) és az azonosítóba a számla partneri számát fel kell tüntetni, hogy az majd rátalálhasson a könyvelt számlára az újrakalkuláskor. Vannak olyan tételek (pl. munkabér, munkabér járulékai, hóközi utalás, bankköltség, egyenleg átvezetése, kártyafeltöltés, e-mail, feljegyzés alapján történő utalás, stb.), amelyhez nincs könyvelt számla. Ezeknél a Sortípusnál Egyéb fix költséget kell kiválasztani és megadni a Kiegyenlítési bankot (mentés után a sor zöld színűre vált). Ezeknél a tételeknél napváltáskor nem fog az Indítás dátuma a következő munkanapra csúszni.
Kiadás sor felvitel/módosítás - módosíthatjuk a számlák indítás dátumát vagy megjegyzést fűzhetünk a sorhoz. Amennyiben az azonosító cellába értéket írunk, úgy az újrakalkulálásnál összekapcsolja a könyvelt számlával (lásd fentebb).
Kiadás sorok törlése – a space billentyűvel vagy az ID oszlopban lévő „pipa”-ra kattintva kijelölt sorokat lehet törölni. Pl. egy betervezett szolgáltatáshoz megkapjuk a számlát. Ebben az esetben a terv sort törölnünk kell a duplikáció elkerülése végett, mivel az a pénzügyi iktatással bekerül az MRC-be.
Bizonylat újratöltése – frissíti az adott sornál bekövetkezett adatmódosulásokat (pl. kompenzálás az adott napon).
Bizonylat megtekintése – a kijelölt bizonylat megtekintése.
Frissítés – a szűrőben megadott feltételeknek megfelelően újratölti a képernyőt.
Kilépés – A képernyő elhagyása, visszatér a CashFlow oldalra.
Szűrő feltételek: mint a bevételeknél, azzal a különbséggel, hogy itt az indító bankra is lehet szűrni
ki lehetne térni arra, hogy a bankköltséget hogyan rögzítjük, vagy a bank adott napi forgalmát hogyan egyeztetjük
1. Banki lekötések
Ezen a panelen tudjuk a banki lekötéseinket kezelni. Új felvitelekor, vagy módosításkor mentés után a rendszer automatikusan számolja hozamot (megadott algoritmus alapján), de csak akkor, ha a hozam összege nincs kitöltve. Ezzel tudjuk korrigálni a számítási hibákból eredő eltéréseket.
Oszlopok tartalma:
ID = a sor rendszer azonosítója (ki lehet tenni a sor végére, ha zavaró)
Sorszám = futó sorszám, minden évben újra kezdődik
Bank = a betételhelyezés bankja (CIB, MKB, GRÁNIT).
Lekötés dátuma = a betétlekötés kezdete.
Névérték = az elhelyezett betét összege.
Kamat = %-ban kifejezett éves kamatláb, amit adott betétre a bank ajánlott.
Lejárat dátuma = a betét felszabadulás dátuma (adott nap reggel az indító bankba, vagy az álalunk megadott bankszámlára kerül visszautalásra kamattal együtt).
Hozam = a kamat kifejezése devizában. Az MKB-ban és a CIB-ben az éves mérték 360 nappal, a Gránitban pedig 365 nappal számolja.
Hozamszámítás : Amennyiben a hozam mező = 0 akkor az alábbiak szerint számol : Bank = ’GRÁNIT’ akkor Hozam = Névérték * Kamat * Eltelt idő napban ( Lejárat-Lekötés ) /36500 Minden egyéb esetben Hozam = Névérték * Kamat * Eltelt idő napban ( Lejárat-Lekötés ) /36000 egyébként a beírt összeget veszi alapul és nem kalkulál.
Deviza = a lekötés devizaneme, amely alapesetben HUF.
Árfolyam = a devizában lekötött betét árfolyama, kézzel átírható a felajánlott utolsó törzsadat (a betét lekötés napja szerinti). Alapértelmezésben 1.
Megjegyzés = szabadon írható.
Állapot = L – lejárt (ha a lejárat dátuma kisebb mint az aktuális dátum ) O – élő ( ha a lejárat dátuma nagyobb mint az aktuális dátum )
Vezérlő gombok ( balról jobbra )
- Új lekötési sor felvitel – az oszlopok tartalmának megfelelően kell kitölteni
- Lekötési sor felvitele-módosítása – már felvett sor módosítható, vagy kilépés nélkül indítható új sor felvétele is (mentés és új ikon). Itt tudjuk a kiszámított kamatot felülírni a banktól kapott visszaigazolás szerintire (pl. kerekítés miatt). Mentés után, a CASH fülön levő újrakalkuláló gomb lenyomására a betét lekötés és felszabadulás időpontjára a lekötött betét névértéke csökkentő, a felszabaduló betét hozammal növelt értéke a bevételek között megjelenik.
- Lekötési sor törlése – azt a betétet törli, amelyiken a kurzor áll.
- Frissítés – a szűrőben megadott feltételeknek megfelelően a képernyő újratöltése.
- Kilépés – képernyő elhagyása, visszatér a CashFlow oldalra.
Szűrő feltételek: lekötés tól-ig bank devizanem lejárat tól-ig
2. Árfolyam beállítása (Kalkulációs árfolyam)
Ezen a panelen a számításokban használt devizaárfolyamot lehet megadni. Az árfolyam értéke alapértelmezésben az MRC árfolyamtörzsben az adott napra, vagy azt közvetlenül megelőzően felvett érték (Ft/ deviza). A devizás összegek forintosított értékének kalkulálása, ill. a devizavásárlás befolyásolására szolgál.
A pénzügyi tervezésben csak két devizanemet – eurót és svájci frankot - alkalmazunk.
Vezérlő gombok
- Árfolyam módosítás – az alapértelmezett, MRC árfolyam törzsben rögzített árfolyam módosítására szolgál. A CashFlow táblában ezekkel az árfolyamokkal számol.
- Kilépés – képernyő elhagyása, visszatér a CashFlow oldalra.
3. Feltételes ügyletek felvitele
Ezen a panelen a különböző feltételezett pénzmozgások rögzíthetők. Ezzel lehet modellezni, hogy adott eseménynek milyen hatása lesz a pénzkészletre.
Oszlopok tartalma:
ID = a sor rendszer azonosítója (ki lehet tenni a sor végére, ha zavaró)
Ügylet dátuma = a feltételes pénzmozgás dátuma
Összeg = a pénzmozgás értéke
Deviza = a pénzmozgás devizaneme
Árfolyam = a pénzmozgás devizanemének árfolyama deviza beválasztáskor, kitölt, amit szabadon felülbírálhatunk
Megjegyzés = szabadon írható
Állapot = L – lejárt (ha a ügylet dátuma kisebb mint az aktuális dátum ) O – élő ( ha a ügylet dátuma nagyobb mint az aktuális dátum )
Vezérlő gombok
- Ügylet sor felvitel-módosítása – új feltételezett mozgást lehet felvinni, vagy korábbit módosítani. Az összeg +/- előjelétől függően számít bevételnek/kiadásnak. Mindkét irányú változást – pl deviza vásárlás, betét lekötés, értékpapír vásárlás stb – két sorban kell felvinni, külön bevétel és külön kiadás. A képernyő elhagyása nélkül lehet új sort felvenni, a mentés után. Az egyéb ügylet a terv táblába csak a HUF rovatba számolódik bele ( a devizás oszlopokból kérésre ki lett törölve )
- Ügylet sor törlése – azt a sort törli, amelyiken a kurzor áll.
- Frissítés – a szűrőben megadott feltételeknek megfelelően újratölti a képernyőt.
- Kilépés – képernyő elhagyása, visszatér a CashFlow oldalra.
Szűrő feltétel: ügylet kezdődátuma